top of page
STEM.png
STEM Technologie in de klas
TABBLAD_aankomenSTEMInspiratiedage

Design STEM

​​​​De Associatie Universiteit-Hogeschool Limburg en de cel 'iSTEM Inkleuren' organiseren een nascholing gericht op leerkrachten in Limburg. We coachen leerkrachten binnen het secundair onderwijs in de ontwikkeling van STEM-projecten (interdisciplinair, maatschappelijk relevant, vanuit de leefwereld van de leerlingen). Dit doen we a.d.h.v. de “COOL voor iSTEM”-methodologie, waarbij we leerkrachten teams professionaliseren om zelf kwalitatief iSTEM-materiaal te ontwikkelen. 

Inhoud

Iedereen is overtuigd van het belang van 21ste eeuwse competenties voor onze huidige en komende generaties. Het aanbieden van STEM onderwijs vanaf jonge leeftijd maakt daar een essentieel onderdeel van uit. Maar hoe geef je dat STEM onderwijs vorm? Hoe maak je nu van vier eilanden science, technology, engineering en mathematics interdisciplinair, interactief, inclusief en geïntegreerd STEM onderwijs?

Om hier een antwoord op te geven, bieden we een traject aan voor leerkrachten die in teamverband STEM materiaal willen ontwikkelen. Tijdens de 2 daagse vorming maken jullie als team kennis met de COOL voor iSTEM methode. Een methode die jullie als leerkrachtenteam vertrouwd maakt met basisideëen van iSTEM maar jullie vooral vanaf nul op weg helpt om op praktische manier kwalitatief iSTEM materiaal te ontwikkelen.

Om STEM interactief en interdisciplinair te maken, zijn verschillende invalshoeken, opleidingsprofielen en inhoudelijke achtergronden nodig. Het werkt het best met een zo divers mogelijk team van leerkrachten.

 

Doelstelling

Op het einde van het traject heb je als deelnemer: 

  • alle nodige achtergrondinformatie over STEM-onderwijs en de iSTEM-methodologie; 

  • de vaardigheden om in een iSTEM-project leerdoelen en leerinhouden op elkaar af te stemmen; 

  • inzicht in de verschillende fasen van COOL voor iSTEM en hun doel; 

  • een eigen project aangepast aan de iSTEM-criteria; 

  • minimum twee scripts (aangereikt, zelfgekozen, en van anderen) voor nieuwe iSTEM-projecten; 

  • toegang tot bestaand iSTEM-lesmateriaal en connecties met het groeiend lerend netwerk van iSTEM-leerkrachten en het STEM-steunpunt Brussel. 

Programma

  • Dag 1: Kennismaking met elkaar en de iSTEM-didactiek, gevolgd door thema selectie en brainstorm rond het script van het eigen STEM-project.

  • Dag 2: Verder uitwerken van het eigen STEM-project onder begeleiding. Vervolgens ronden we af met praktische tips en een pitch van de verschillende STEM-projecten.

Doelgroep

Leerkrachten teams van tweede en derde graad secundair onderwijs.

 

De leerkrachten teams bestaan best uit 2 tot 4 leerkrachten met elk een verschillende achtergrond. Ondanks het feit dat STEM lessen soms door individuele leerkrachten gegeven worden gebeurt de ontwikkeling van iSTEM materialen best in een multidisciplinair team.

Begeleiding

De cel iSTEM Inkleuren bundelt de expertise van vele partners om leerkrachten te ondersteunen in het vormgeven van hun STEM onderwijs. Dit doen we via coaching op maat, nascholing en het aanbieden van inspiratievol materiaal.

De nascholing zal verzorgd worden door 2 iSTEM coaches.

Data

  • 23 oktober 2024 van 9.30 tot 16.30 u.​

  • 27 november 2024 van 9.30 tot 16.30 u.

 

Locatie

UHasselt, Campus Diepenbeek

Inschrijving en praktische informatie

Deze vorming wordt gratis aangeboden.

Inschrijven is verplicht.

Contactpersonen: 

Saartje Duerinck (coördinator STEM Portaal Limburg) saartje.duerinck@auhl.be

Banner logo's UHasselt_AUHL_hogeschool PXL_iSTEM
bottom of page