🎡 Geef je leerlingen de kans om te schitteren in onze STEM-wedstrijd! 🎮
Als leerkracht in de derde graad secundair onderwijs weet je hoe belangrijk het is om leerlingen te motiveren en hun talenten te ontwikkelen. Onze STEM-wedstrijd biedt hen de perfecte gelegenheid om in teamverband aan de slag te gaan en hun vaardigheden op het gebied van techniek, ontwerp en creativiteit te ontdekken.
Wat houdt de wedstrijd in?
-
Leerlingen werken in groepjes van 3 à 4 om een schaalmodel van een kermisattractie of arcade game te ontwikkelen en te maken.
-
De uitdaging stimuleert samenwerking, probleemoplossend denken en praktische toepassing van STEM-vaardigheden.
Waarom deelnemen?
-
Je leerlingen krijgen de kans om hun ontwerpen te presenteren en mee te dingen naar aantrekkelijke prijzen.
-
Deelname aan de wedstrijd biedt een waardevolle aanvulling op hun leerervaring en kan hen inspireren voor toekomstige studies en carrières in de technologie.
Meld je leerlingen aan en laat hen hun creativiteit en technische vaardigheden ontdekken! Dit is een unieke kans om hun passie voor STEM te versterken en hen een onvergetelijke leerervaring te bieden. Het wedstrijdtraject eindigt met een slotbeurs op 9 mei, waar elk groepje de kans krijgt om hun project voor te stellen. De groep met het beste project ontvangt een STEMmige trofee en een prijs.
Inschrijven voor de wedstrijd kan van nu tot en met 13/09/2024 via het inschrijvingsformulier.
Heb je je ingeschreven voor de STEMboost wedstrijd 2024-2025? Zet dan zeker vrijdag 20/09/2024 in je agenda. Op die dag wordt de wedstrijd afgetrapt met een student kick off op Campus Diepenbeek (gebouw H). Trap jij de STEMboost wedstrijd liever af bij jou op school samen met de leerlingen, geef dit dan aan in het inschrijvingsformulier (dan voorzien we jullie van een digitaal Kick off pakket).
Belangrijke Data STEMboost : 2023-2024
08/05/2024
13/09/2024
20/09/2024
20/09/2024
OF
16/01/2025
28/04/2025
08/05/2025
20:00 - 21:30u. Online infosessie voor leerkrachten.
Deadline inschrijvingen
09.00 - 12.30 u. Student kick off STEMboost 2024 - 2025
13.15 - 15.30 u. Workshopsessie1 & 2
12:30 - 15:00 u.
Deadline videopitch
12:00 - 16:00 u. Slotshow
Opdracht 1:
Arcade game
Creëer een uitdagende en originele arcade game die niet alleen retro-spanning biedt, maar ook de kracht van inclusiviteit omarmt. Onder arcade games begrijpen we speelkasten die minstens met twee spelers gespeeld kunnen worden.
Opdracht 2: Kermisattractie/lunapark
Ontwerp een adembenemende kermisattractie op schaal die bezoekers versteld doet staan of weet de bezoeker te vangen met een verslavend lunapark game! Aandacht voor gebruiksvriendelijkheid en veiligheid wordt extra beloond.
Of je nu kiest voor een duizelingwekkende achtbaan, een opwindende draaimolen, of een geheel nieuw concept, jouw ontwerp zal de perfectie van techniek en verbeeldingskracht combineren.
OF
Je maakt een prikkelend lunapark game dat je met muntjes kan activeren.
Elke deelnemende groep wordt voorzien van een starterspakket met een inhoud afhankelijk van de keuze voor opdracht 1 of 2 (een basiskit Raspberry pi/Arduino uno, breadboard, joystick, ledstrip, drukknopen en jumper wires). Scholen die zelf reeds over het nodige materiaal beschikken, mogen het eigen materiaal gebruiken. Daarnaast krijgt elke school een budget voor de aankoop van bijkomende materialen (i.e. sensoren, hout, 3D printing, etc.)
Coaching
Coaching
Workshopsessies
Tijdens het schooljaar zullen twee workshopsessies plaatsvinden:
-
20 september 2024 13.15 - 15:30 u.
-
16 januari 2025 12:30 - 15:00 u.
De school kiest zelf aan welk van de twee workshopsessies wordt deelgenomen in functie van logistieke mogelijkheden en het lessenrooster - dit wordt bij inschrijving aangegeven (deelname aan de
workshops is niet verplicht).
Permanente begeleiding
Indien er doorheen de ontwerp-, ontwikkel- en/of testfase technische, programmeer- of andere vragen opkomen kunnen de leerlingen steeds terecht bij één van onze buddy's. Studenten (Green & Tech, IIW - Elektronica ICT) zullen wekelijks de vragen bundelen per vakgebied en ondersteunen/bijsturen elk binnen hun expertise.
Inschrijven
Makerspace
Contact
U kan ons bereiken op:
Makerspace (Campus Diepenbeek)
Voor bijkomende informatie www.makerspace.pxluhasselt.be